1900-1920 Sint-Petersburg


Koestodiev, Mir Iskoesstva

 

Demonstraties en revolutie

De Russische revolutie van 1917 kwam niet uit de lucht vallen: reeds in het begin van de 20e eeuw was er grote ontevredenheid bij de bevolking, met name bij boeren en arbeiders. Onder meer in Sint-Petersburg kwam het meermalen tot grote demonstraties en felle protesten met als dieptepunt de “bloedige zondag” van 9 januari 1905 toen het leger meer dan 4000 demonstranten die een petitie kwamen aanbieden neerschoot. Bizar dat dit de volle instemming had van Tsaar Nicolaas II die zijn zeer luxeleven bedreigd zag. Kunstenaars zochten bevrijding uit deze dreigende sfeer. Want het artistieke leven bloeide en er was volop ambitie, met name bij jongeren die vorm wilden geven aan een nieuw wereldbeeld. In de muziek die tot dan beheerst werd door bijvoorbeeld Tschaikovsky, Borodin, Rimsky-Korsakov zochten Moessorgsky, Stravinsky, Prokofiev en Skriabin nieuwe wegen, soms dromerig, soms hard en mechanisch. In de schilderkunst kwamen mensen op als Malevitsj, Larimov en Kandinsky, in de literatuur Brjoesov en Bely. Een (nog) onbekende jongeman Chagall probeerde hier aansluiting te vinden bij de gevestigde kunstenaars.

 

Sint-Petersburg, Bloedige zondag 1905

Veel invloed ging in Sint Petersburg uit van het gezelschap Mir Iskoesstva (“kunstwereld”): een groep kunstenaars en kunstliefhebbers die probeerde vernieuwing in de kunst aan te brengen. Men ageerde vooral tegen het naturalisme van de 19e eeuw. Kunst, of het ging om schilderkunst, of om muziek, of om ballet, moest iets magisch hebben. Men organiseerde lezingen en exposities, ook werd een tijdschrift uitgegeven. Belangrijke leden van de groep waren Diaghilev, van origine acteur, later impresario en succesvol producent, Leon Bakst, schilder van vooral portretten en decorontwerper, Nicolai Roerich, schilder, theosoof en amateur-archeoloog, Alexandre Benois, graficus en theaterontwerper. De laatste was van Franse afkomst en was erg beïnvloed door de indrukwekkende decors uit de Franse operatraditie. Veel inspiratie putte men ook uit de Russische folklore. Uiteindelijk zouden deze heren de ballettraditie op zijn kop zetten, daarbij geholpen door de jonge ambitieuze Stravinsky, en niet in Sint Petersburg, maar.. in Parijs

 

Het ballet

De danskunst is vanouds sterk verbonden met Rusland. Maar had men niet genoeg van de traditionele passen en aankleding? De groep Mir Iskoesstva duidelijk wel. Diaghilev, bezeten van ballet, ging voorstellingen organiseren voor een aantal dansers van het keizerlijke ballet die voor vernieuwing pleitten. Dit resulteerde in de oprichting door Diaghilev van de balletgroep Les Ballets Russes. Het doel van dit gezelschap was vernieuwing, loskomen van de geijkte kostuums en dansbewegingen. De choreografie werd enorm vernieuwd met vooral informele danspassen en ook meer informele costumering (bijvoorbeeld minder tutu’s). De voorstellingen in Sint-Petersburg waren een succes, maar belangrijker was dat door de contacten van Benois met Frankrijk in 1908 een tournee georganiseerd werd naar Parijs voor een programma van operafragmenten met ballet. De choreografie van Les Ballets Russes werd in de periode 1909 tot 1912 vormgegeven door Michel Fokine en was in tal van opzichten grensverleggend te noemen met vooral veel vrijere bewegingsvormen. Daarnaast keerde de mannelijke balletdanser prominent terug en individuele dansers werden ineens belangrijker dan het “corps ballet”. Er werden vaak meerdere enkelvoudige thema’s gekozen die vaak niet langer dan één akte duurden. De gewenste vernieuwing vond in Parijs een warm onthaal! Het was een uitweg uit de beknellende tijdgeest.

Alexandre Benois, geschilderd door Leon Bakst, 1898